مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان: امسال شاهد خشک‌ترین پاییز نیم قرن اخیر هستیم

مسئله کمبود آب تنها مختص به یک استان نیست و به یک معضل فراگیر در ایران تبدیل شده است

استان سیستان و بلوچستان به دلیل نبود منابع آب و کم‌بارشی، عنوان فقیرترین استان کشور از نظر منابع آبی را به خود اختصاص داده است - عکس از برنا

مدیر عامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه «منابع آبی استان محدود و رو به کاهش بوده و تداوم این شرایط تأمین آب را در سال آبی جاری نیز تهدید می‌کند»، اظهار داشت: «سال‌جاری شاهد خشک‌ترین پاییز نیم قرن اخیر هستیم.»

به گزارش ایرنا، علیرضا قاسمی با بیان اینکه «دگرگونی اقلیم خارج از توان و اراده ماست»، افزود سال گذشته سیستان و بلوچستان رتبه نخست کم‌ بارش‌ترین استان کشور را به خود اختصاص داد و میزان بارش ۷۶ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش داشت.

سیستان و بلوچستان فقیرترین استان کشور از نظر منابع آبی است و بنا بر اعلام مسئولان استانی بیش از ۱۸ شهرستان این استان، با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و زنگ خطر تأمین آب آشامیدنی در زاهدان به صدا درآمده است. همچنین ۵۸ درصد آب مورد استفاده در این منطقه از طریق منابع زیرزمینی تأمین می‌شود و این در حالی است که استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی خطر فرونشست زمین را به همراه دارد.

استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران، دومین استان پهناور ایران است که آب‌وهوایی گرم و خشک دارد و به دلیل نبود منابع آب و کم‌بارشی، عنوان فقیرترین استان کشور از نظر منابع آبی را به خود اختصاص داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مناطق، یکی از راه‌ها برای تأمین آب مورد نیاز برداشت از منابع زیرزمینی است اما این راه‌ اگرچه نتیجه‌ای زودهنگام و موقتی دارد، در دراز مدت به پدیده‌ فرونشست زمین منجر می‌شود؛ پدیده‌ای که به قول علیرضا قاسمی، مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، خطرناک‌ترین مخاطره زمین است زیرا «قابل مشاهده نیست و زمانی متوجه این رخداد می‌شویم که به آن دچار شده‌ایم».

مسئله کمبود آب تنها مختص به سیستان و بلوچستان نیست و به یک معضل فراگیر در ایران تبدیل شده است. طی روزهای اخیر مردم استان اصفهان نیز در اعتراض به خشکی زاینده رود در بستر خشک این رودخانه تجمع کردند که با واکنش خشونت‌بار نیروهای امنیتی مواجه شد. از این رو به نظر می رسد مسئله کم آبی برای حکومت ایران به چالشی امنیتی تبدیل شده است.

پیشتر نیز استان خوزستان در مواجهه با کم آبی با مشکلات فراوانی مواجه شد و هزاران نفر از مردم این شهر در اعتراض به مدیریت بد منابع آبی به خیابان امدند. اعتراضاتی که در آنجا نیز با سرکوب خشونت‌بار همراه بود.